معماری
خانه / آسیب های ورزشی / پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا

images

Ankle sprain (پیچیدگی قوزک پا )
پیچ خوردگی درواقع کشیده شدن رباط است. ( لیگامنت ) رباط ها استخوان ها را به هم مفصل می کنند وباعث می شوندکه در جای خودشان حرکت کنند.
پیچ خوردگی مچ پا یکی از رایج ترین آسیب هایی است که اغلب ورزشکاران با آن سرو کار دارند . شایع ترین علت پیچ خوردگی مچ پا ، اعمال وزن به پا در زمانی است که مچ پا به سمت داخل یا خارج بچرخد . چنین وضعیتی بیشتر در هنگام دویدن یا پریدن و به دنبال آن فرود نادرست بر روی یک سطح ناهموار یا در حالت بی تعادلی اتفاق می افتد .

علائم پیچ خوردگی قوزک پا عبارتند از:
درد ، تورم ، کبودی ( در اثر خونمردگی ) ، عدم توانایی در راه رفتن یا تحمل وزن روی مفاصل ، سفت شد گی ، ضعف
درهنگام آسیب دیدگی باید چه کنیم:
اولین کسی که در هنگام آسیب می تواند به فرد مسدوم کمک کند خودش است ولی بهتر است شخصی به او کمک کند .
رعایت اصل PRICE
حفاظت ( Protect ) : به محض آسیب دیدگی قوزک ، کفش و جوراب مسدوم را در آورده تا قوزک تحت فشار نباشد و از آن حفاظت شود .
استراحت ( Rest ) : فرد دراز کشیده .بهتره که به تمام یا قسمتی از قوزک پا که آسیب دیده استراحت بدهیم.
یخ (Ice ) : استفاده از کیسه ، ماساژ یا حمام یخ می تواند به کاهش باد کردگی ، درد وخون مردگی کمک کند .
کمپرس کردن) (Compress: بستن قوزک پا بهترین روش برای جلوگیری از، درد وخون مردگی است و مدتش ۱ تا ۲ روز بعد از آسیب یا بیشتر بستگی به میزان آسیب دارد .
بلند کردن ( Elevation ) : بالا بردن قوزک پا تا نزدیک سطح قلب می تواند به جلوگیری از باد کردگی وکاهش کبودی کمک کند ودر صورت امکان ۲ تا ۳ ساعت در روز انجام شود .
در آخر خود را در اسرع وقت به مرکز در مانی رسانده تا از خطرات و اثرات جانبی جلوگیری به عمل آید .
آیا نیازی به استفاده از ساپورتر یا آتل هست؟
این بستگی به میزان آسیب دیدگی و نحوه درمان شما دارد که ممکنه به استفاده از آنها برای ده روز تا شش هفته نیاز داشته باشید.
در واقع آتل می تواند استخوان ها و رباط های صدمه دیده را ثابت نگه دارد و از جا به جایی آن ها ممانعت کند که نتیجه آن کاهش درد وپیشرفت در روند بهبودی است.
چه مدت بعد می توانم دوباره ورزش را شروع کنم؟
این بستگی به میزان جدی بودن آسیب دیدگی دارد اگر ملایم باشد خیلی زود می توانید برگردید.(مثلا ۱ تا سه روز بعد از آسیب دیدگی)
بهترین طریق استفاده از یخ چیست ؟
گذاستن یخ در روی محل آسیب دیده می تواند خیلی موثر باشد ودر ضمن باید با احتیاط انجام شود چون اگر یخ به مدت طولانی روی محل بماند ممکن است سرما به اعصاب آسیب برساند.می توانید تا ۲۰ دقیقه یخ را روی محل قرار دهید.وقتی موضع بی حسی گردید می توانید یخ رابردارید. یخ درمانی شامل حمام ، کیسه و ماسا ژ یخ است.از یخ درمانی هر ۴ ۲ ساعت یکبار در سه روز اول (۷۲ ساعت ) پس از آسیب دیدگی استفاده کنید .
برای کیسه یخ ، یک کیسه پلاستیکی را پر از تکه های یخ کنید . محل صدمه دیده را با یک تکه پارچه نازک نمناک ببندید و کیسه یخ را روی آن قرار دهید وروی آن هم با یک بانداژ انعطاف پذیر ببندید تا کیسه یخ را در محل خودش نگه دارد .
برای حمام یخ ، یک تشت بزرگ را پر از آب ویخ کنید و قوزک پایتان را در آن قرار دهید تا بی حس شود.
برای ماساژ یخ ، یک مقدار آب را در یک فنجان منجمد کنید و بعد بالای یخ را از فنجان جدا کنید بعد فنجان را روی محل آسیب دیده برگردانید طوری که بالای یخ روی محل آسیب دیده قرار بگیردوبا گرفتن انتهای فنجان روی محل را به صورت دایره وار ماساژ دهید.یخ را روی هر نقطه ای بیش از ۳۰ ثانیه نگه ندارید .
چگونه می توانم جلوی صدمات مجدد را بگیرم؟
وقتی دکتر به شما گفت میتوانید مجددا ورزش را شروع کنید بهتر است ۱ تا ۲ ماه دیگه نیزاز ساپورترهای نیمه سخت برای جلوگیری از صدمات مجدد استفاده کنید .پوشش های مخصوصی نیز برای این منظور وجود دارد .بعد از به بهبودی کامل می توانید قوزک پا را مرتب ورزش بدهید این کار باعث تقویت عضلاتی که محافظ رباط ها هستند میشه و از آسیب دیدگی مجدد جلوگیری می کند.

تمریناتی که فرد می تواند با انجام آنها از این آسیب دیدگی جلوگیری کند شامل : دویدن و جفت زدن روی ماسه ، تشک های نرم و ضخیم ژیمناستیک و شبیه به آن ، استفاده از تیلت بورد.

telegram

همچنین ببینید

ساق تنیس بازان ( پارگی عضله دو قلو)

پارگی عضله دو قلو معمولا در محل اتصال تاندون اشیل با بخش میانی عضله های …

دیدگاهتان را بنویسید

قالب وردپرس
займ на карту