معماری
خانه / آموزش بدنسازی / فواید گرم/ سرد کردن

فواید گرم/ سرد کردن

گرم کردن 

گرم کردن شامل فعالیتهایی به ترتیب

۱- دویدن نرم  (۵ دقیقه )

۲-  حرکات کششی (۱۰ دقیقه )

۳-  نرمش ( ۵ دقیقه)

مدت زمان گرم کردن به شدت آن بستگی دارد اما حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان لازم است.

 با افزایش سن، مدت بیشتری برای گرم کردن بدن نیاز است.

شدت گرم کردن باید به حدود ۹۰تا ۱۲۰ ضربه در دقیقه برسد.

  در گرم کردن از فعالیتهای قدرتی و استقامتی پرهیز شود.

سرد کردن

۱-  نرمش ( ۵ دقیقه)

۲-  حرکات کششی (۱۰ دقیقه )

مدت زمان حرکات در سرد کردن کمتر از گرم کردن است

سرد کردن معمولاً ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد و با هدف برگرداندن وضعیت دستگاههای بدن به حالت عادی است.

دو نوع سرد کردن وجود دارد که هر کدام برای ورزش خاصی مناسب است  و فرق آنها در شدت فعالیت است.:

 سرد کردن فعال و غیر فعال.

سرد کردن فعال دارای شدت بیشتر و شامل دوی آهسته و پیوسته است، در ورزشهایی که بین ۳۰ ثانیه تا ۵ دقیقه طول می شکد، مثل دوهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر . انرژی آنها عمدتاً از طریق گلیکو لیز هوازی تأمین می شود. اسیدلاکتیک یکی از محصولات گلیکولیز بی هوازی است که افزایش آن عامل خستگی عضله به شمار می رود. سرد کردن فعال به صورت انجام دوی نرم و پیوسته،  سرعت دفع اسیدلا کتیک را افزایش می دهد.

سرد کردن غیر فعال دارای شدت کمتر و شامل راه رفتن و حرکات نرمشی در جا است. در ورزشهای کمتر از ۱۰ دقیقه پرشها و پرتابها و ورزشهای بیشتر از ۵ دقیقه مثل دوهای بیش از ۳۰۰۰ متر که در آنها اسید لاکتیک به مقدار ناچیزی تولید می شود، سرد کردن غیر فعال پیشنهاد می شود. هدف از سرد کردن غیر فعال بکار انداختن تلمبه عضلانی جهت کمک به دستگاه گردش خون است تا سریعتر به وضعیت طبیعی خود باز گردد.

فواید  سرد  و گرم کردن

  1.   افزا یش بازگشت وریدی از طریق بکار انداختن تلمبه عضلا نی
  2.  کمک می کند که اسید لاکیتک سریعتر دفع شود و در نتیجه خستگی کاهش یابد .
  3.   با افزایش وریدی خون از سیاهرگهای عضلات به قلب ، ضعف و سرگیجه احتمالی بعد از تمرین را کاهش می دهد.
  4. احتمال کوفتگی عضلانی بعد از تمرین را کاهش می دهد.
  5. به کاهش آدرنالین خون کمک می کند.

       ۶٫ دفع حرارت بدن را تسهیل می نماید

       ۷٫ کاهش احتمال آسیب دیدگی هین ورزش

       ۸٫ کاهش احتمال مشکلات اسکلتی و عضلانی

 

telegram

همچنین ببینید

نحوه برجسته کردن رگها در بدن

۱) کاهش درصد چربی‌ بدن داشتن رگ‌های برجسته و مشخص همانند بدن سازان نیازمند داشتن …

دیدگاهتان را بنویسید

قالب وردپرس
займ на карту