معماری
خانه / حرکات اصلاحی / زانوی عقب رفته back knee

زانوی عقب رفته back knee

تعریف: یکی از انواع تغییر شکل های زانو است که در ان، زانو عقب تر از وضعیت طبیعی بدن قرار می گیرد. (Hyperextention) زانو.
علل زانوی عقب رفته:
۱- ضعف عضله چهار سر
۲- فلج عضله چهار سر
۳- کوتاهی عضله چهار سر
۴- قوی بودن عضله چهار سر
۵- ضعف عضلات پشت ران
۶- ضعف عضلات پشت ران و چهار سر
۷- فلج عضلات پشت ران
۸- تغییر شکل پای چماقی نوع اکوانیوس(فرد روی پنجه راه می رود)
۹- تغییر شکل پای چماقی نوع کالکانئوس(فرد روی پاشنه راه می رود)
۱۰- پارگی لیگامنت متقاطع خلفی
۱۱- وضعیت غیر طبیعی در دوران جنینی
۱۲- کوتاهی عضلات قدامی ساق پا
۱۳- کوتاهی وتر اشیل
۱۴- کوتاهی عضلات پشت ساق
۱۵- کوتاهی عضلات درشت نئی

عوارض ناشی از زانوی عقب رفته:
۱- آرتروز زودرس
۲- درد
۳- تغییر در راستای ستون مهره ها
۴- تغییر الگوی راه رفتن
۵- افزایش اسیب پذیری زانو
۶- افتادگی لگن
۷- کوتاهی ظاهری پا
۸- ظاهر ناخوشایند

تشخیص زانوی عقب رفته:
۱- فرد به صورت طاقباز می خوابد دو پا را از سطح زمین بلند می کنیم اگر زاویه ی زانو تغییر کرد نشان دهنده این ناهنجاری است ( در حالت عادی این زاویه صفر درجه است)
۲- استفاده از خط شاقول
۳- استفاده از صفحه شطرنجی
۴- استفاده از گونیامتر
۵- محدودیت حرکتی
۶- استفاده از الکترو گونیامتر

نحوه اندازه گیری زانوی عقب رفته:
راستای ران وساق در یک خط هستند، به عنوان وضعیت طبیعی در نظر گرفته می شود.
جلو امدن ساق نسبت به ران زاویه ایجاد می کند که میزان درجه زانو عقب رفته را مشخص می کند.

حرکات اصلاحی زانوی عقب رفته:
الف) در صورتی که ضعف عضلات چهار سر عامل ایجاد تغییر شکل باشد باید ان را تقویت کرد:
۱- انقباض ایزومتریک: در این حالت عضله کوتاه می شود ولی هیچ حرکتی در مفصل اتفاق نمی افتد و استخوان کشکک به سمت بالا کشیده می شود.
۲- انجام حرکت باز کردن زانو تا دامنه حرکتی اخر ان:
برای این منظور، پدی به ضخامت سه اینچ زیر زانو قرار داده می شود و فرد عمل باز کردن زانو را انجام می دهد در این حالت حرکت مفصل زانو خیلی کم است.
۳- بالا اوردن پا با زانوی صاف: در این حالت، حرکت بر خلاف نیروی جاذبه صورت می گیرد و در زانو حرکتی انجام نمی شود. با انقباض عضله چهار سر از خم شدن زانو جلو گیری کرده و حرکت در مفصل ران انجام می شود.
۴- اعمال مقاومت و بالا اوردن پا با زانوی صاف:
در این حرکت وزنه هایی به مچ پا بسته می شود و فرد پایش را صاف بالا می اورد. به تدریج می توان میزان مقاومت را افزایش داد.

نمونه تمرینات اصلاحی برای زانوی عقب رفته
۱- به پشت روی نیمکت طوری بخوابد که پشت زانو ها روی لبه نیمکت قرار گیرد و سعی شود پا ها را به طرف زمین نزدیک کند.
۲- در مراحل پیشرفته، تمرین قبل را با بستن وزنه به ساق پا می توان انجام داد
۳- سرپا ایستاده با گذاشتن دست ها به پشت زانو ها سعی شود با فشار زانو به جلوی بدن روی زانوی خمیده قرار گرفته و به شکل نیم نشسته درمی اید.
۴- با دست های کشیده به میله بارفیکس اویزان شده و سعی شود پاها را از ناحیه ی زانو به عقب خم کند.
۵- پشت به دیوار ایستاده با پشت پا در ناحیه ی ساق و اشیل به دیوار فشار اورد.
۶- در حالی که عقب عقب می رود توپ مدیسنبال را با پشت پا حرکت داده و کنترل کند.
۷- روی زمین طوری بنشینید که ساق پا روی زمین قرار گیرد و به ارامی ران ها را به ساق پا نزدیک کند
۸- در مراحل پیشرفته تمرین، روی پاها به صورت دو زانو بنشیند.
۹- طاقباز روی زمین دراز کشیده پا ها را از زانو خم کرده به جلوئ اورده و با دست از ناحیه بالای زانو به روی پا ها فشار اورده و ان را به عقب هل دهد و با پا نیز مقاومت کند.

telegram

همچنین ببینید

کمر صاف Flat back

تعریف کمر صاف: عبارت است از کاهش گودی کمر بنه نحوی که از حد طبیعی …

دیدگاهتان را بنویسید

قالب وردپرس