معماری
خانه / تغذیه و مکمل ها / توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و طولانی بودن زمان سحر تا افطار که حدودا ۱۷ ساعت است و از سوی دیگر با توجه به فصل فعلی که در طی روز دمای هوا به بالای ۴۰ درجه میرسد , بر آن شدیم توصیه های زیر را برای شما عزیزان قلم بزنیم تا به بهترین شکل و بدون آسیب به اندامهای حیاطی بدن و در اختیار داشتن کالری و انرژی یکنواخت در طول روز این ماه را به پایان برسانید.
برنامه های غذایی

در وعده سحری نیاز است که یک کربوهیدرات مرکب مثل برنج یا ماکارانی استفاده شود البته در تهیه و پخت آن حداقل چربی مصرف شده باشد مقدار آن دو سوم بشقاب کافی است ,این نوع کربوهیدرات به شما کمک میکند که در طی روز انرژی یک نواخت و طولانی مدتی در اختیار داشته باشید در کنار آن مصرف مقداری پروتئین حیوانی مثل انواع گوشت به مقدار حدودا ۲۰۰ گرم پیشنهاد میشود ,مصرف پروتئین هم از تخریب و اکسید شدن بافتهای عضلات و غشاء سلول جلوگیری میکند ولی دقت داشته باشید که گوشت فقط برای حداکثر ۴ ساعت میتواند سطح آمینو اسید خون را بالا نگه دارد که در کنار گوشت لازم است مقداری پروتئین کند هضم مصرف کنید که این نوع پروتئین فقط در شیر یافت میشود ,مقدار پیشنهادی آن ۱ لیوان شیر کم چرب است لازم به توضیح است پروتئین موجود در شیر میتواند حدودا تا ۷ ساعت سطح آمینو اسید خون را بالا نگه دارد .حال برنامه غذایی سحر شما از پروتئین و کربوهیدرات غنی شده و کمبود آن فقط ویتامینها و املاح معدنی است که با مصرف مقداری میوه و سبزیجات تازه و ماست کم چرب این نیازها برطرف میشود .
افطار
وعده افطار باید کاملا سبک ,کم حجم و مفید باشد و نیاز بدن از پروتئین ,کربوهیدرات ,ویتامینها و آب را برطرف کند به همین منظور مقداری حلیم بدون روغن که در تهیه آن گوشت مرغ و دارچین استفاده شده باشد را با ۲ قاشق عسل میکس و مصرف نمایید همچنین مقداری میوه یا سبزیجات و نوشیدنی ضروری است ,این نوشیدنی میتواند چای ,آب ,شیر و یا هر نوع مایعات دیگر باشد .
۲ ساعت پس از افطار
نصف بشقاب برنج بدون روغن +۲۰۰ گرم از انواع گوشت +سالاد بدون سس که مقداری ماست به آن اضافه شده باشد .

نکات قابل توجه :
از افطارتاسحر به ازای هر ۲۰ کیلو گرم از وزن بدن نیاز است که ۱ لیتر آب بنوشید مثال یک فرد ۸۰ کیلو گرمی بایستی در این زمان که حدودا ۷ ساعت است , ۴ لیتر مایعات مصرف کند ,فقط دقت داشته باشید این مقدار جرعه جرعه باشد و در یک تایم مقدار زیادی آب مصرف نشود تا دستگاه گوارش با مشکل روبرو نشود .
مصرف مقداری خاک شیر بدون شکر و برخی عرقیات گیاهی مثل عرق نعنا و کاسنی میتوانند از تشنگی در طول روز جلوگیری کنند .
در این ماه طبق عادات غلط و غیر علمی خیلی از افراد سراغ زولبیا ,بامیه ,کله پاچه ,غذاههای پرچرب و سرخ شده میروند که کاملا غیر علمی و غلط است زیرا این مواد نه تنها نیاز غذایی اصولی را برآورده نمیکنند بلکه باعث تشنگی فراوان میشوند .
از مصرف آش و انواع غذاههایی که در تهیه آن از نخود و لوبیا و… استفاده شده باشد پرهیز کنید زیرا دچار مشکلات سوء هاضمه میشوید .
مصرف نمک ,فلفل و ادویه جات حداقل باشند زیرا این مواد باعث تشنگی میشوند .

مکملهای ویتامینی :
جهت برطرف شدن نیازهای بدن از ویتامینها و اکسید شدن سلولها و جلوگیری از پیری زودرس مصرف ویتامینهای زیر پیشنهاد میشود :
یک عدد ویتامین E ,یک عدد ویتامین C ,یک امگا ۳ همراه سحر
یک عدد مولتی ویتامین مینرال و یک عدد ویتامین C همراه افطار
یک عدد کلسیم همرا شام
خانمها علاوه بر ویتامینهای فوق یک عدد قرص آهن هم در وعده سحر یا افطار مصرف نمایند

فعالیت و دمای محیط :
حدامکان از فعالیت فیزیکی بکاهید و در معرض مستقیم خورشید و گرما قرار نگیرید و محیط محل کار و منزل را تا حدامکان خنک نگه دارید

دوش آب سرد :
طبق نظر علما دوش روزه را باطل نمیکند ولی جالب است بدانید مقداری آب از این طریق جذب بدن میشود و از طرفی این اقدام از حرارت بدن که به دلیل کم آبی بوجود آمده را تا حدی کاهش میدهد و با بی حس شدن نرون ها از عصبانیت و پرخاشی که به دلیل کاهش قند خون بوجود میاید میکاهد , لازم به ذکر است آب گرم اثری معکوس دارد .

استراحت :حد امکان بعداظهر ها در منزل استراحت کنید و از فعالیتهای غیر ضروری بپرهیزید .

telegram

همچنین ببینید

بهترین برنامه ی تغذیه ای و تمرینی ۶ هفته ای دنیا

در نظر داشته باشید این راهنمایی چهار هفته ای راهی سریع برای از دست دادن …

۲۴۶ دیدگاه

  1. فروش آنلاین بذر گلهای زینتی
    آدرس وبسایت : https://anbaresabz.com/

  2. Thanks for the marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you are a great author.I will remember to bookmark your blog and will often come back later in life. I want to encourage one to continue your great work, have a nice weekend!

  3. Greetings! I’ve been following your weblog for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Dallas Texas! Just wanted to mention keep up the great work!

  4. Asking questions are genuinely pleasant thing if you are not understanding anything entirely, however this paragraph provides pleasant understanding yet.

  5. Thank you a bunch for sharing this with all people you actually understand what you are talking about! Bookmarked. Kindly additionally discuss with my web site =). We could have a link trade agreement between us

  6. After I initially left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve 4 emails with the same comment. Is there a means you can remove me from that service? Thank you!

  7. If some one desires expert view concerning blogging and site-building after that i advise him/her to go to see this web site, Keep up the nice work.

  8. What’s up, constantly i used to check website posts here in the early hours in the dawn, because i enjoy to find out more and more.

  9. Thanks for your marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you are a great author. I will make certain to bookmark your blog and may come back in the foreseeable future. I want to encourage you continue your great job, have a nice day!
    generic for viagra

  10. Hello! I’ve been following your website for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Porter Tx! Just wanted to mention keep up the great job!

  11. Incredible lots of useful facts.
    cialismsnntx.com
    cialis 10 mg price

  12. I am sure this post has touched all the internet visitors, its really really good paragraph on building up new blog.

  13. Its such as you read my thoughts! You seem to grasp so much approximately this, such as you wrote the e book in it or something. I believe that you simply can do with a few percent to pressure the message house a bit, but instead of that, this is wonderful blog. An excellent read. I will definitely be back.

  14. I’ll immediately snatch your rss as I can not to find your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you have any? Please let me recognise so that I may just subscribe. Thanks.

  15. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up and the rest of the website is really good.

  16. This is very interesting, You’re a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  17. I got this web site from my buddy who informed me concerning this website and now this time I am browsing this site and reading very informative articles or reviews at this time.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس