معماری
خانه / آسیب های ورزشی / آسیب شانه شناگران

آسیب شانه شناگران

“شانه شناگران”

شانه شناگران واژه کلی در مورد ترم علمیImpingement Syndrome میباشد که به علت گیر افتادن عناصر تاندونی کپسولی در داخل قسمتهای مختلف شانه در حین انجام حرکات است.
شیوع بالای این اختلال در بین شناگران آن را به این نام معروف کرده است و آنچه که شناگران را به این نوع آسیب دیدگی مستعد میکندتکرر چرخش شانه در طی یک جلسه تمرینی است که بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ بار، بر اساس متراژ تمرین متفاوت خواهد بود وقابل تصور است که کوچکترین اختلال بیومکانیک در شانه چگونه میتواند در تکرار بالا تبدیل به مشکلی بزرگ گردد.

-

مفصل شانه دارای حرکات ترکیبی متعددی است که انسان را قادر میسازد از اندام فوقانی خود به خوبی استفاده نماید، این مفصل بر خلاف مفصل لگن که پایداری خود را از حالت گوی و کاسه ای خودش میگیرد به طور کامل، برای پایداری، به عضلات ، تاندونها و عناصر کپسولی اطراف خود وابسته است ولذا بار زیادی در طی حرکت بر روی ساختارهای ذکر شده واردآمده و آنها را مستعد آسیب دیدگی و درد مینماید.

علایم شانه شناگر معمولا به صورت درد مبهم و ازار دهنده در عمق مفصل شانه که در بعضی جهات خصوصا حرکات بالای سر(Over head Movements) افزایش میابد ، باید توجه داشت که علل مختلفی برای درد شانه وجود دارد که بسیاری از انها در همراهی با هم میباشند و لذا تشخیص دقیق علت فقط با معاینه مناسب و بررسی های پاراکلینیک مانند عکس ساده و یا MRI امکانپذیر میباشد.

 

عوامل مختلفی شناگران را مستعد این اختلال مینماید از جمله:
۱) Body rolling ناکافی در حین شنای کرال سینه و کرال پشت که باعث فشار بر روی تاندونهای روتاتور شانه(Rotator Cuff) میگردد. باید دقت داشت که در هر stroke باید آرنج جلودار حرکت باشد ونه کف دست، جهت یک body rolling مناسب حین کرال سینه انجام نفس گیری دو طرفه قویا توصیه میگردد.

 -a2.jpg - 31.07 Kb                          
۲) ضعف عضلات روتاتور کاف(چرخاننده شانه)
۳) عدم بالانس و برتری قدرتی عضلات چرخاننده به داخل سینه ای(pectoralis) و زیر بغلی(Latissimus ) سایر عضلات پشت مانند رومبویید ها(Rhomboids )
۴) چرخش به داخل بیش از حد در مرحلهEntry و Catch یعنی به جای اینکه انگشت وسط اول از همه وارد اب گردد انگشت شست و یا اشاره وارد آب گردد و نیز ارنج بیافتد و از حالت High Elbow خارج گردد


۵) در مرحله pull through یعنی در مرحله کشش دست رو به جلو اگر دست بیش از حد به داخل امده و از خط وسط عبور کند


۶) فشار نامناسب روی دست مخالف حین نفس گیری کرال سینه
۷) تمرین بیش از حد بدون استراحت لازم ونیز استفاده بیش از حد paddle

درمان:
مجددا یاد آور میشویم که ابتدا باید از طریق معاینه دقیق علل دیگر درد شانه رد شوند
۱) در مرحله اول باید فشار تمرینی کاهش یافته تا عناصر آزرده امکان بهبود بیابند و حتی الامکان چند روزی تمرین متوقف گردد.
۲) اشکالات تکنیکی شناگر بر طرف گرددو تا مدتها از Paddles استفاده نکند.
۳) تقویت عضلات جرخاننده شانه از طریق تمرینات خاص با وزنه و سیم کش
۴) تقویت عضلات پشت بدن از طریق تمرینات با وزنه ، سیم کش و کشهای ورزشی
۵) استفاده از تکنیکهای Taping جهت کاهش درد
۶) استفاده از داروهای خورکی ضد التهابی تحت نظر پزشک
۷) تزریق داخل مفصلی کورتون در صورت تشخیص پزشک
۸ ) انجام فیزیوتراپی

telegram

همچنین ببینید

پنج اشتباه اصلی در تمرینات پشت و روش اصلاح آنها

پنج اشتباه اصلی در تمرینات پشت و روش اصلاح آنها

پنج اشتباه اصلی در تمرینات پشت و روش اصلاح آنها پشت بدن بسیار پیچیده است …

دیدگاهتان را بنویسید

قالب وردپرس
займ на карту